GEDRAGSREGELS B.C. GRONSVELD
Vastgesteld in de Algemene Leden Vergadering 28 februari 2008
Uitgangspunt
Of het nu gaat om de sporter, de toeschouwer of degene die meehelpt in een vereniging: een ieder moet plezier kunnen beleven aan de badmintonsport. Dit houdt in, dat men gezamenlijk de vereniging moet inrichten, luisterend naar en zoveel mogelijk rekening houdend met de wensen van een ieder. Dit betekent natuurlijk ook afspraken maken over de wijze waarop je met elkaar omgaat, maar ook met anderen zoals tegenstanders, scheidsrechters en gasten/bezoekers. Deze afspraken worden voorzover het onze leden betreft vastgelegd in het gedragsreglement, waarin we de normen en waarden voor ons handelen vastleggen en elkaar beloven deze te zullen nakomen.
Er zijn normen voor het gedrag die voor iedereen gelden. Dit zijn:
De regels meer specifiek
Regels voor de diverse groepen in en rond de vereniging
Sommige gedragscodes gelden in meer of mindere mate voor bepaalde doelgroepen. Voor ouders gelden bijvoorbeeld andere regels dan voor de volwassenen/jeugdleden zelf. Hierdoor krijgt elke groep eigen verantwoordelijkheden en daar kunnen ze ook op worden aangesproken.
A. Sporters
B. Ouders en verzorgers
C. Trainers
D. Bestuurders
Klik hier voor een pdf van de gedragsregels.
Of het nu gaat om de sporter, de toeschouwer of degene die meehelpt in een vereniging: een ieder moet plezier kunnen beleven aan de badmintonsport. Dit houdt in, dat men gezamenlijk de vereniging moet inrichten, luisterend naar en zoveel mogelijk rekening houdend met de wensen van een ieder. Dit betekent natuurlijk ook afspraken maken over de wijze waarop je met elkaar omgaat, maar ook met anderen zoals tegenstanders, scheidsrechters en gasten/bezoekers. Deze afspraken worden voorzover het onze leden betreft vastgelegd in het gedragsreglement, waarin we de normen en waarden voor ons handelen vastleggen en elkaar beloven deze te zullen nakomen.
Er zijn normen voor het gedrag die voor iedereen gelden. Dit zijn:
- Respecteer de regels van je sport
- Respecteer de mede- en tegenstander binnen je sport
- Behandel alle deelnemers in je sport gelijkwaardig
- Gebruik geen (fysiek-, mentaal- en verbaal) geweld bij sport
- Samen staan voor een faire sport
De regels meer specifiek
- Respect opbrengen voor anderen is zeer belangrijk. Een verenigingslid dient zich derhalve te onthouden van onbehoorlijk taalgebruik, verbaal en fysiek geweld en molestatie van derden binnen of buiten het badmintonspel. Pesten in het bijzonder wordt dus niet getolereerd.
- Een lid dient bereid te zijn om (gevraagd of ongevraagd) enige eenvoudige verenigingstaken te verrichten. Bijvoorbeeld het opbouwen en opruimen van de netten en het ordentelijk verzamelen van shuttles.
- Elk verenigingslid draagt bij aan de zorg voor het ordentelijk achterlaten van de door hem/haar en zijn/haar club en/of teamgenoten gebruikte kleedkamer (ook bij uitwedstrijden) en het in goede en nette staat houden van de sporthal en de gebruikte spelmaterialen. Lege verpakkingen van genuttigde eetwaren en snoepgoed dienen in de daarvoor bestemde afvalbakken te worden gedeponeerd.
- Een verenigingslid heeft respect voor andermans eigendommen. Een verenigingslid is hoofdelijk aansprakelijk voor een door hem/haar persoonlijk aangerichte schade c.q. vernieling.
- Een verenigingslid dient zich te houden aan de aan hem/haar door de vereniging opgelegde regels.
- Een verenigingslid dient zijn/haar medelid te corrigeren in het geval dit medelid deze gedragsregels overtreedt.
- Een verenigingslid is aanspreekbaar op zijn/haar (wan)gedrag. Een verenigingslid zal, indien hij/zij zich ten opzichte van de vereniging of een of meerdere van haar leden of derden in clubverband heeft schuldig gemaakt aan wangedrag, vernieling, geweldpleging, diefstal of andere gedragingen die in strijd zijn met deze gedragsregels en/of met de nakoming van de aan leden opgelegde verplichtingen, zich dienen te verantwoorden voor het bestuur.
Regels voor de diverse groepen in en rond de vereniging
Sommige gedragscodes gelden in meer of mindere mate voor bepaalde doelgroepen. Voor ouders gelden bijvoorbeeld andere regels dan voor de volwassenen/jeugdleden zelf. Hierdoor krijgt elke groep eigen verantwoordelijkheden en daar kunnen ze ook op worden aangesproken.
A. Sporters
- Probeer te winnen met respect voor jezelf, je teamgenoten en je tegenstanders.
- Speel volgens de bekende of afgesproken wedstrijdregels.
- Vind eerlijk en prettig spelen belangrijk en presteer daarbij zo goed mogelijk.
- Aanvaard de beslissingen van scheidsrechters en/of juryleden. Als zij niet voor hun taak geschikt blijken te zijn, bespreek dat dan later, niet alleen met je eigen teamleden, en probeer er verbetering in te brengen.
- Blijf bescheiden bij een overwinning en laat je niet ontmoedigen door een nederlaag.
- Wens de tegenstander geluk met het behaalde succes als je zelf de verliezer bent..
- Onsportiviteit van de tegenstander is nooit een reden om zelf onsportief te zijn of de club aan te moedigen ook onsportief te spelen of op te treden.
- Wijs je medespelers gerust op onsportief of onplezierig gedrag.
- Heb de moed om je eigen fouten of tekortkomingen met anderen te bespreken, bijvoorbeeld met je trainer, je begeleider of je teamgenoten.
- Respecteer het werk van al die mensen die ervoor zorgen dat in je sport mogelijkheden bestaan te trainen en wedstrijden te spelen. Dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend.
B. Ouders en verzorgers
- Forceer een kind dat geen interesse toont nooit om deel te nemen aan een sport.
- Bedenk dat kinderen sporten voor hun plezier en niet voor dat van ouders of verzorgers.
- Moedig uw kind altijd aan om volgens de regels te spelen. Regels die een goede spelleider zal aanpassen aan de mogelijkheden van de deelnemers.
- Leer uw kind dat eerlijke pogingen net zo belangrijk zijn als winnen, zodat het resultaat van elke wedstrijd geaccepteerd wordt zonder onnodige teleurstelling.
- Verander een nederlaag in een overwinning door uw kind te helpen te werken aan een grotere vaardigheid en het worden van een goede sportman/vrouw. Maak het kind nooit belachelijk en geef het geen uitbrander als het een fout heeft gemaakt of een wedstrijd heeft verloren.
- Bedenk dat kinderen het beste leren door na te doen. Applaudisseer voor goed spel van beide teams.
- Val een beslissing van een scheidsrechter niet in het openbaar af en trek nooit de integriteit van dergelijke personen in twijfel.
- Ondersteun alle pogingen om verbaal en fysiek misbruik tijdens sportactiviteiten door de jeugd te voorkomen.
- Erken de waarde en het belang van vrijwillige trainers. Zij geven hun tijd en kennis om het sporten/de recreatie van uw kind mogelijk te maken.
C. Trainers
- Wees redelijk in uw eisen ten aanzien van de tijd, de energie en het enthousiasme van jeugdige spelers. Bedenk dat jongeren ook andere interesses hebben.
- Leer uw spelers dat de spelregels afspraken zijn waar niemand zich aan mag onttrekken.
- Deel daar waar mogelijk is de kinderen in volgens leeftijd, lengte, vaardigheid en fysieke gesteldheid.
- Vermijd dat getalenteerde spelers te veel in het veld staan. De minder goede spelers hebben zeker evenveel speeltijd nodig en hebben daar ook recht op.
- Bedenk dat kinderen voor hun plezier spelen en iets willen leren. Winnen is slechts een onderdeel van het spel. Verliezen trouwens ook.
- Schreeuw niet en maak de kinderen nooit belachelijk als zij fouten maken of een wedstrijd verliezen.
- Zorg ervoor dat het materiaal voldoet aan de veiligheidseisen en geschikt is voor de leeftijd en de vaardigheid van de jongeren.
- Bij het indelen en het bepalen van de duur van de trainingstijden dient men rekening te houden met de mate waarin de kinderen volwassen zijn.
- Ontwikkel teamrespect voor de vaardigheid van de tegenstander en voor de beslissingen van de scheidsrechter
- Volg het advies op van een arts bij het bepalen of een geblesseerde speler wel of niet kan spelen.
- Kinderen hebben een trainer nodig die zij respecteren. Wees gul met lof wanneer het verdiend is.
- Blijf op de hoogte van de beginselen van goede training en van groei en ontwikkeling van kinderen.
D. Bestuurders
- Zorg ervoor dat er gelijke mogelijkheden voor deelname in de sport bestaan voor alle spelers ongeacht hun vaardigheid, geslacht, leeftijd of handicap.
- Betrek de spelers in planning, leiding en de evaluatie van alle activiteiten.
- Sta niet toe dat welk sportprogramma dan ook primair voor de toeschouwers wordt gemaakt.
- Bij de wedstrijdbepalingen en de duur van de wedstrijden dient rekening te zijn gehouden met de leeftijd en mate van volwassenheid van de jongeren.
- Denk eraan dat het spel gespeeld wordt om het spel en de oefening wordt gedaan om de beheersing van de beweging. Zorg ervoor dat de beloning niet als het belangrijkst wordt gezien. Wees gul met lof voor inzet en prestatie.
- Distribueer een gedragscode m.b.t. sportiviteit onder de trainers, spelers, ouders.
- Zorg ervoor dat ouders, trainers, sponsors, artsen en deelnemers zich bewust zijn van hun invloed en verantwoordelijkheid m.b.t. fair play in sport en spel.
- Zorg ervoor dat er goed toezicht van gediplomeerde en ervaren trainers en officials is, die in staat zijn sportiviteit en goede technische vaardigheden te bevorderen.
- Biedt korte cursussen (clinics) aan om het trainen voor en het leiden van een wedstrijd te verbeteren met de nadruk op sportiviteit, voor, tijdens en na de wedstrijd.
Klik hier voor een pdf van de gedragsregels.